Fred Vorstenbosch in Romantisch Roemenie

Reisverhalen > Fred Vorstenbosch in Romantisch Roemenie

Als PUMMER reis ik met al mijn meer dan 30 jarige toeristische ervaringen, naar die landen die mijn gratis uitgebreide informatie en kennis over het toerisme willen hebben en in praktijk willen brengen. Dit is mijn manier van ontwikkelingshulp.

Wanneer toeristen aan Roemenië denken, lijkt het wel dat de tijd van de inmiddels meer dan 10 jaar geleden geëxecuteerde leider nog steeds in hun gedachten aanwezig is. Gek toch, dat mensen dit zolang onthouden en dat soms pers bronnen nog immer kond hiervan doen. Ook op diverse internet sites les je nog heel veel over die slechte oude tijd. Zelf ben ik regelmatig in Roemenië geweest en kom er nog regelmatig. Er is een geweldig verschil tussen “vroeger” en nu.

De titel Romantisch Roemenië is hier niet voor niets gekozen.

De oude tijd heeft (grotendeels) afgedaan, de nieuwe – en verjongende natie presenteert zich met trots aan de toeristen die inmiddels uit vele landen tot hen komen..

Hieronder mijn verslag van mijn onlangs gedane reizen naar de volgende plaatsen of plaatsjes ( het ligt er aan hoe je dat wenst te zien)..

1. Miercurea -Ciuc (op zijn Roemeens) en in het Hongaars heeft deze plaat Csikzereda, … en de volgende plaatsen
  2. Cluj Napoca
  3. Jasi, gelegen in de provincie Moldava, dus nabij het land Moldavië.

Bij aankomst op het vliegveld van Boekarest kun je al direct zien dat er veel vernieuwd is. Het vliegveld ziet er modern uit, de afhandeling van koffers en paspoorten gaat snel. Overal kun je geld wisselen en de eerste (hotel) reclame makers staan je al voor de douane op te wachten om hun accommodatie aan de man te brengen.

Snel door de paspoorten controle, bewapend met mijn bagage, kom ik in de drukke aankomst hal alwaar een grote menigte afhalers staan te wachten. Echter deze maal heb ik nog een inlandse vlucht geboekt en wel naar Cluj Napoca, een soort van industrie stad die ingeklemd in een vallei schijnt te liggen. De uiteindelijke vlucht van Boekarest naar Cluj zal ongeveer 40 minuten bedragen, echter toen ik me meldde bij de vertrekbalie om mijn ticket af te geven, bleek dat er niet gevlogen werd naar Cluj omdat er grondmist op het vliegveld (gelegen in een dal) was.

Omdat het de bedoeling was dat ik na de landing in Cluj opgehaald zou worden door een chauffeur die vanuit Miercurea Ciuc, een 4 uur durende rit enkele reis, mij naar Hotel Fenyo van de Hunguest groep zou gaan brengen (dus weer 4 uur terug voor dezelfde chauffeur, liet ik via de vertegenwoordiger van het vliegtuig maatschappij weten dat er een onbekende vertraging was en dat hij daardoor maar terug kon keren naar het hotel. Ik deelde hem mede dat wanneer ik niet naar Cluj kon vliegen dat dan de maatschappij mij een gratis hotel overnachting zou aanbieden, zodat hij mij dan de volgende dag maar moest ophalen of in Boekarest of in Cluj.

Mijn chauffeur was weer nauwelijks op zijn terugweg naar huis, toen plotseling omgeroepen werd dat het vliegtuig naar Cluj over een half uur wel zou vertrekken. Om de ophalende chauffeur van mijn auto weer te bellen bleef de vraag. Het half uur bleek ineens 10 minuten te zijn, dus rennen en vliegen naar Cluj.

Na circa 40 minuten kwam ik in Cluj aan, de chauffeur was er uiteraard niet en… ik kende Cluj niet en had geen idee waar het vliegveld lag, nabij – of ver van de stad. Daar stond ik dan, wat zou ik gaan doen. Ook Roemeens geld had ik niet op zak, dus problemen?

Roemenen zijn een gastvrij volk, dat bleek al snel. Nadat iedereen van het vliegveld was vertrokken stond ik daar nog af te wachten hoe ik het probleem zou gaan oplossen. Er kwam een circa 26 jaar jong meisje naar me toe die me in vloeiend Engels vroeg of ik problemen had en of ze kon helpen. Ze stelde zich voor als Laura. En of kon ze me helpen. Ik vertelde haar mijn probleem en ze nodigde me uit om in haar VW te gaan zitten en mij dan naar een hotel in het centrum van Cluj te brengen. Ik vertelde haar over mijn niet hebben van Roemeense Lei en dat ik dan vanavond niet kon gaan eten. Ik werd prompt door haar en haar baas uitgenodigd om te gaan dineren en wel op hun kosten. Het restaurant was gelegen in een zijstraat van de oude binnenstad in een kelder met oude houten kelderbalken. Op de wit gedekte tafel lag een schoon tafelkleed, waarop een karaf met uitstekende wijn stond naar diverse brandende kaarsen. Hoezo Romantisch Roemenië; we hebben die avond een heel gezellige avond gehad met veel eten en overheerlijke wijn.

De volgende dag werd ik uitgenodigd om het bedrijf van haar baas te komen bezichtigen en cultuur op te doen in afwachting van de chauffeur van het hotel uit Miercurea Ciuc.

De plaats Cluj is groter dan ik had gedacht en biedt veel aan romantische cultuur, kerken, oude huizen in een prachtige staat, oude kerken en…. Natuurlijk ook gewoon moderne bouwkunst naast oude bouw.

De mensen zijn heel gelovig en gaan massaal op Zondag naar de kerk. Ben je te laat, dan neem je gewoon genoegen met een plaatsje buiten de kerk, waar je dan de dienst kunt meemaken.

U kunt zich indenken dat ik nu nog steeds bevriend ben met Laura en haar man.

Het werd tijd om te gaan want de chauffeur van Miercurea Ciuc meldde zich. Het was jammer om Laura gedag te zeggen want, uiteindelijk heeft ze heel veel voor mij toen gedaan zonder er wat voor terug te vragen.

Nadat we eenmaal Cluj verlaten hebben, rijden we door de heuvels, langs weilanden met groenten, tarwe, koeien (niet zo veel), we rijden door kleine dorpjes met zowel Roemeense – als Hongaarse namen. Door plaatsjes waar direct de kleurrijke kleding van de Roemeense gipsy’s opvalt. Op de weg naast vele Roemeense merkauto’s ook vele super moderne en snelle Mercedessen, Audi’s, Volkwagens. Velen lijken er een sport van te maken om de tegenliggers te waarschuwen wanneer er politie staat te controleren. Even knipperen met je lampen en de tegenligger weet dat hij dan zijn rijgedrag moet aanpassen om niet bekeurd te worden.